Zastrzeżenie czy blokada karty płatniczej – co wybrać?
Płatności kartami stały się powszechną metodą dokonywania transakcji. W sklepach i pozostałych miejscach, wyposażonych w terminale płatnicze. Wielu z nas przyzwyczaiło się do obrotu bezgotówkowego i najczęściej tak się rozliczamy, na co dzień. Nosimy w portfelach debetowe, kredytowe oraz przedpłacone karty płatnicze, zwane bankowymi i bankomatowymi.
Niewielką ilość gotówki, trzymamy zwykle tylko z przeznaczeniem na nieprzewidziane sytuacje. Typu czasowa awaria terminala płatniczego albo systemu informatycznego banku. Gotówką płacimy również na lokalnych rynkach, targowiskach i w miejscach bez możliwości uregulowania płatności kartą.
Ryzyko zgubienia lub kradzieży
„Plastikowy pieniądz” zrzuca z nas obowiązek noszenia przy sobie dużego pliku banknotów. Co może być niebezpieczne i jest mało komfortowe. Jednak tak duża popularność, różnego typu kart płatniczych, zwiększa prawdopodobieństwo ich zgubienia lub kradzieży. Mogącej prowadzić do nieuprawnionego użycia i strat finansowych. Pomimo rozwoju systemów zabezpieczeń, technologia nadal nie zastąpi rozsądku i zapobiegliwości po stronie posiadacza „plastiku”. Aktywne płatności zbliżeniowe na karcie, pozwalają na dokonywanie transakcji bez znajomości i podawania kodu PIN do 100 zł. Co może zaowocować wieloma pojedynczymi transakcjami dokonanymi przez przestępcę, do łącznej wysokości limitu dziennego dla karty.
Sytuację utrudnia brak możliwości wyłączenia funkcji płatności bezstykowych, w niektórych bankach. Sprzedawca w praktyce nigdy nie weryfikuje tożsamości posiadacza karty, za pomocą innego dokumentu. Dlatego warto wiedzieć, co wybrać, zastrzeżenie czy blokada karty płatniczej? Zależnie od sytuacji, w której się znajdziesz. Tak, aby zminimalizować ryzyko poniesienia szkód finansowych oraz uniknąć zbędnych formalności.
Kiedy warto zastrzec kartę?
Zdarzają się sytuacje, w których samo zablokowanie karty płatniczej to za mało i lepiej jest ją zastrzec. Warto to zrobić, gdy:
- Zauważyłeś brak karty i nie wiesz, co się z nią stało, a poszukiwania nie przyniosły efektu.
- Przypuszczasz, że mogła paść łupem złodzieja.
- Zauważyłeś na koncie transakcje kartą, których nie wykonywałeś.
Co daje zastrzeżenie karty? Wykonane szybko pozwala uniknąć wielu nieprzyjemności. Zastrzeżenie karty płatniczej powoduje jej nieodwracalną dezaktywację. Im szybciej to zrobisz od momentu zaistnienia powyższych okoliczności, tym większą masz szansę uniknięcia większych strat finansowych. Choć wiąże się to oczywiście z koniecznością wyrobienia nowej karty, za niewielką opłatą.
Sytuacje, w których warto zablokować kartę
Co oznacza zablokowanie karty? Blokada karty płatniczej nie powoduje jej trwałej dezaktywacji. Jest w pełni odwracalna przez użytkownika karty, które może przywrócić jej pełną funkcjonalność. Jak również przez sam bank, który może odblokować kartę automatycznie, np. po miesiącu. Zablokowana karta płatnicza pozwala wykonywać płatności, które nie wymagają podania kodu PIN. Czyli transakcje zbliżeniowe.
Zatem kiedy tylko zablokować kartę?
- Gdy masz pewność, że karta znajduje się np. gdzieś w domu, a jej odnalezienie jest tylko kwestią czasu. Przykładowo po powrocie z wakacji, wyjazdu, delegacji.
- Kiedy masz jakieś wątpliwości odnośnie prawidłowego działania karty. Możesz ją zablokować dla własnego spokoju, do czasu wyjaśnienia kwestii ze swoim bankiem.
Sposoby na zastrzeżenie albo blokadę karty
Banki dają klientom kilka możliwości zablokowania albo zastrzeżenia karty płatniczej. Pozwalając wybrać najbardziej dogodną w danym momencie. Zatem jak zablokować kartę płatniczą? Wystarczy wybrać jeden z kanałów dostępu do swojej bankowości.
- Zatem, czy można zablokować kartę płatniczą przez Internet? Oczywiście, internetowy serwis transakcyjny banku, to najszybszy sposób na reakcję, która może ochronić nasze środki. Wystarczy dowolne urządzenie z dostępem do sieci i przeglądarką internetową; typu smartfon, tablet, laptop, komputer stacjonarny. Bez konieczności dodatkowej weryfikacji, typu podawanie swoich danych przez telefon. Aby zastrzec lub zablokować kartę wystarczy zalogować się do panelu klienta i odnaleźć odpowiednią opcję w systemie. Znajduje się zwykle w zakładce Karty.
- Mobilna aplikacja banku to kolejny szybki sposób, który nie wymaga weryfikacji klienta. Umożliwia zarządzanie kontami, kartami i innymi posiadanymi produktami. Z poziomu programu można w kilka sekund zablokować albo zastrzec kartę płatniczą. Minimalizuje ryzyko wystąpienia większych strat finansowych.
- Odział banku to najbardziej tradycyjna metoda. Jest niestety najdłuższą opcją, ze względu na konieczność dotarcia na miejsce, często również odczekania na swoją kolej w kolejce. Placówki bankowe pracują zwykle tylko przez 5 dni w tygodniu i są otwarte tylko 8 godzin w ciągu dnia. Tymczasem w przypadku utraty karty, ważna może być każda minuta.
- Infolinia banku i serwis telefoniczny to metody, które sprawdzają się, gdy znajdujesz się w miejscu bez dostępu do Internetu np. w na wakacjach lub innym wyjeździe. Dostępne są najczęściej przez 24 godziny na dobę. W tym wypadku konieczna oczywiście będzie weryfikacja tożsamości. Zwykle poprzez wpisanie na klawiaturze numeru klienta oraz hasła dostępu telefonicznego. Wiele banków umożliwia zastrzeżenie lub blokadę karty automatycznie w serwisie telefonicznym, bez konieczności oczekiwania na połączenie z konsultantem.
Możliwe konsekwencje finansowe
Wiedza o sposobach i możliwościach na blokadę albo zastrzeżenie karty, może być Ci potrzebna w najmniej oczekiwanym momencie. Dlatego sprawdź, które z powyższych rozwiązań udostępnia Twój bank. Warto być przygotowanym na taką sytuację i zareagować odpowiednio szybko, unikając strat finansowych.
Zastrzeżenie karty = bank przejmuje pełną odpowiedzialność za kartę
Zamknięcie karty = karta i odpowiedzialność po stronie klienta
Całość dokładnie opisuje tutaj: https://biznesfinanseswiat.pl/karta-wygodna-gdy-bezpieczna/
Mój bank po zastrzeżeniu karty nie wysłał automatycznie nowej
Musiałam zgłosić chęć otrzymania nowej na infolinii
Banki zalecają aby zastrzec kartę, również w przypadku otrzymania wiadomości SMS z kodem autoryzacyjnym, czyli tzw. 3D Secure. Nawet jeżeli nie dokonano żadnych operacji kartą – prewencyjnie.
Zawsze zastrzegam kartę, którą gdzieś zapodzieję, tylko wtedy czuję spokój psychiczny.
Trzeba czytać regulaminy, niektóre banki robią problemy osobą, które chcą odzyskać pieniądze skradzione zgubioną kartą.