Zapewne nie raz słyszałeś/aś o tym ze dobór ogumienia ma wpływ na zużycie paliwa w samochodzie oraz na inne koszty eksploatacji. Dziś dowiesz się jak wykorzystać ten fakt w praktyce, aby zaoszczędzić na eksploatacji Twojego samochodu nawet kilkaset złotych rocznie. Dopasowując rozmiary opon i felg do fatalnego stanu polskich dróg i wysokich krawężników.

bezpośrednia likwidacja szkód w OC
freeimages.com

Dobierz rozmiar felg

Kupując nowszy komplet opon często decydujesz się także na zakup nowych felg do Twojego auta. Wybierając rozmiar zwróć uwagę, jakie rozmiary dopuszcza producent pojazdu. Wielu młodych i niedoświadczonych kierowców kupuje felgi aluminiowe o rozmiarze większym od dopuszczalnego, przykładowo zamiast 15 calowych montują felgi w rozmiarze 17 a nawet 18, 19 cali.

Założenie zbyt dużej felgi powoduje:

  • Wzrost zużycia paliwa – większa felga jest cięższa (zwłaszcza aluminiowa) i generuje wyższe opory toczenia.
  • Generuje drgania w kabinie i szybciej zużywa zawieszanie (gorsze tłumienie opona o niższym profilu).
  • Większy rozmiar felg podnosi koszt zakupu opon, które wraz z rosnąca średnica w calach są droższe.
  • Felgi w dużym rozmiarze szybciej ulegają zniszczeniu i skrzywieniu z powodu słabszego stopnia tłumienia niższym profilem opony.
  • Możliwe jest obcieranie rantu opony o elementy samochodu i jej szybsze zużycie albo uszkodzenie, także elementów auta. Przykładowo na nierównościach drogi o nadkole albo w przypadku przednich kół o wewnętrzną cześć nadkola lub osprzętu silnika. Sam tego doświadczyłem kupując samochód na 17 calowych felgach zamiast fabrycznych 15 cali.

Co ciekawe mało osób wie o tym ze felgi aluminiowe są cięższe od zwykłych stalowych w tym samym rozmiarze, gdyż stop aluminium jest o wiele słabszy od stali, wiec potrzeba go o wiele więcej aby felgi zachowały zbliżoną wytrzymałość.

Rozmiar opony a spalanie

Choć na rynku pojawiły się opony o niższym wskaźniku oporów toczenia, to jeżeli chcesz realnie oszczędzić na paliwie wybieraj jak najwęższe opony. Oczywiście z pośród rozmiarów które pasują do Twojego modelu samochodu. Niski wskaźnik oporów toczenia uzyskany poprzez odpowiedni skład mieszanki i rzeźbę bieżnika nie jest w stanie zrównoważyć praw fizyki, które jasno pokazują ze szerokie opony generują większe opory toczenia. Na węższych oponach o wysokim profilu lepsze będzie również tłumienie drgań i odczujesz lżejsza prace układu wspomagania (przy mniejszych oporach maglownica i inne elementy układu kierowniczego wytrzymają dłużej).

Kupuj opony na sklepowych wyprzedażach

Na różnych portalach w sieci łatwo znajdziesz opony wyprzedażowe. Promocyjna cena wynika często z faktu ze opona była wyprodukowana 2-3 lata wstecz. Jednak guma opony zachowuje trwałość i właściwości, przez co najmniej 10 lat. Wiec nawet 5 letnia, prawidłowo przechowywana opona jest pełnowartościowym produktem. Kupując w ten sposób zaoszczędzisz nawet kilkadziesiąt procent w stosunku do ceny opony, która jest młodsza. Ogumieniu szkodzi promieniowanie UV, wiec przechowując opony pamiętaj o kilku zasadach. Trzymaj je w chłodnym miejscu, np. garażu murowanym, wentylowanej piwnicy, itp. miejscach. Chroń gumę przed zbyt długim działaniem promieni słonecznych, trzymaj ją w cieniu. Tak składowane opony zachowają bardzo długo swoje parametry, guma nie stwardnieje i nie popęka, a Ty będziesz cieszył się dobrą przyczepnością na drodze.

Mniejsze opony to tańsza eksploatacja

opony a spalanie paliwa
Fot.: pixabay.com

Różnica w cenie pomiędzy kompletami opon w rozmiarze 15 a 17 cali jest już znaczna, na korzyść mniejszego rozmiaru. Jeżeli producent samochodu zaleca stosowanie opon o rozmiarze 15 cali, nie ma sensu przepłacać za ogumienie o jeden albo dwa rozmiary większe; błędne będą również wskazania prędkościomierza pojazdu. Wrażenia estetyczne po zastosowaniu większego rozmiaru felg są dość wątpliwe i kojarzą się z domorosłym tuningiem.

Utrzymuj odpowiednie ciśnienie w kołach

Kolejna ważna kwestia, która pozwoli Ci zaoszczędzić na paliwie jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w kołach. Zwykle mieści się ono w przedziale 2,0 do 2,4 bar dla przednich kół i ok. 2,0 do 3,0 bar dla kół tylnych. Prawidłowe jest podane przez producenta pojazdu i często można je odczytać np. w wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Jeżeli przewozisz większa liczbę pasażerów albo ciężkie towary musisz je odpowiednio zwiększyć. Przykładowo samochód osobowy z zalecanym ciśnieniem 2,0 bar dla wszystkich kół powinien pod pełnym obciążeniem (z 4-5 dorosłymi pasażerami) mieć z przodu wartość ok. 2,2 bar zaś z tylu ok. 2,5 bar.

  • Zbyt niskie ciśnienie sprawi ze na skutek większych oporów toczenia wzrośnie spalanie i bieżnik opony zużyje się nierównomiernie (szybciej na zewnętrznych krawędziach).
  • Przy zbyt wysokim ciśnieniu szybciej zużyje się zawieszenie pojazdu (gorsze tłumienie oponą nierówności) oraz zbyt szybko będzie zużywać się środkowa cześć bieżnika opony.
4.88 avg. rating (97% score) - 40 votes