Jak założyć konto w mBanku w Polsce będąc za granicą
Nie wszyscy czytelnicy bloga zapewne wiedzą o tym, iż przebywając za granicą mają możliwość założenia konta bankowego w polskim banku. Dostałem pytanie e-mailem o taką możliwość od Tomka przebywającego w Wielkiej Brytanii i postanowiłem opisać całą procedurę. Oczywiście nie w każdym banku jest to możliwe. Dziś opisze jak wygląda procedura zakładania konta z zagranicy na przykładzie popularnego eKonta w mBanku.
Jakie warunki musisz spełnić, aby założyć konto w Polsce z zagranicy?
Zgodnie z regulaminem, aby otworzyć rachunek przebywając poza granicami Polski powinieneś spełniać dwa podstawowe warunki:
|
Nie musisz mieć przy tym polskiego obywatelstwa. Wystarczy, że jesteś „Rezydentem”, czyli osobą posiadającą miejsce zamieszkania (zameldowania) na terenie Polski, wtedy dokumentem potwierdzającym tożsamość może być paszport zamiast dowodu osobistego.
Procedura zakładania rachunku
Jeżeli dysponujesz już innym kontem prowadzonym przez bank w Polsce, założonym na Twoje dane osobowe, możesz potwierdzić umowę za pomocą przelewu (całkowicie online). Nie ma takiej możliwości dla kont prowadzonych przez inne banki za granicą.
Jeżeli nie masz powyżej opisanego konta w Polsce, zakładanie konta przebiega nieco inaczej niż standardowo przez Internet. mBank wyśle do Ciebie umowy bezpłatnie pocztą, do praktycznie dowolnego miejsca za granicą. Masz możliwość podania zagranicznego albo polskiego numeru telefonu. Jeżeli masz włączony roaming możesz korzystać za granicą z numeru polskiego operatora. Na komórkę będą przychodzić hasła SMS-owe do potwierdzania przelewów i innych Twoich dyspozycji. Pamiętaj o tym, że numer nie może dłuższy niż 14 znaków, wliczając dwa zera i numer kierunkowy. Jeżeli system nie przyjmie nietypowego zagranicznego numeru telefonu możesz podać polski (np. kogoś z rodziny) i na infolinii mBanku zmienić go na docelowy.
|
Dostarczenie umów za granicę i ich potwierdzenie
Pomimo wyboru Kuriera umowy zostaną dostarczone za granicę oczywiście pocztą na wskazany przez Ciebie adres korespondencyjny. W przesyłce znajdziesz także szczegółowe informacje na temat dalszych kroków niezbędnych do zawarcia umowy. Zdradzę Ci od razu, iż aby bank mógł zweryfikować Twoją tożsamość umowy muszą zostać potwierdzone przez odpowiednią osobę. Umowę o konto musisz podpisać w obecności polskiego przedstawiciela konsularnego albo dyplomatycznego (konsula, ambasadora, wice konsula, konsula honorowego, osobę upoważnioną przez Kierownika Wydziału Konsularnego, attache, itp.). Może być to także inna osoba uprawniona do poświadczania składanych przez Ciebie podpisów np. notariusz obcego państwa.
W praktyce ma to miejsce zwykle u polskiego konsula albo w polskiej ambasadzie. Do umowy dołączone jest tzw. Apostille, czyli poświadczenie autentyczności podpisu osoby, poświadczającej na umowie Twój podpis. W przypadku braku poświadczenia umowy (Apostille), mBank nie będzie miał możliwości otwarcia konta.
Karta płatnicza do rachunku
Jeżeli podczas wypełniania wniosku zaznaczyłeś, że chcesz otrzymać kartę płatniczą (debetową), mBank po zweryfikowaniu umów wyśle ją za darmo pocztą na podany adres. Rachunek eKonto jest prowadzony w walucie PLN, co oznacza, że każdy wpływ na rachunek i każda opłata pobierana jest w tej walucie. Wszelkie transakcje w innej walucie dokonywane kartą wydaną do rachunku eKonto wiążą się z przewalutowaniem i pobraną prowizją.
Przelewy zagraniczne i opłaty
Za przyjęcie przelewu zagranicznego mBank nie pobiera dodatkowych opłat. Waluta przelewu przychodzącego zostanie przewalutowana na złotówki po kursie kupna mBanku.
Za standardowy przelew SEPA zlecony przez Internet do krajów Unii Europejskiej, a także oraz Lichtensteinu, Islandii, Norwegii i Szwajcarii, w euro mBank pobiera prowizję 5 zł.
Konto bankowe dla studenta bez polskiego obywatelstwamBank daje możliwość założenia rachunku obywatelom innych państw pod warunkiem zameldowania w Polsce. Przykładowo dla studentów z zagranicy może być to adres Domu studenckiego. Bank jako potwierdzenie adresu przyjmuje np. kartę studencką do DS, albo e-mail z uczelni. Podczas wypełniania wniosku osoby posiadające Polskie obywatelstwo podają dane z dowodu osobistego. Zaś nie posiadające polskiego obywatelstwa z paszportu zagranicznego albo karty pobytu. |
Czyli trzeba jechać do polskiego konsulu żeby to podpisać , a nie ma możliwości przy kurierze.
Z tego co mi wiadomo żaden bank nie wysyła kuriera za granicę, większość banków nie wyśle za granicę nawet umów (np. Inteligo). mBank zdecydował się ułatwić klientom procedurę i wysłać dokumenty pocztą na zagraniczny adres. Więc wymagają one potwierdzenia.
Umowę o konto musisz podpisać w obecności polskiego przedstawiciela konsularnego albo dyplomatycznego (konsula, ambasadora, wice konsula, konsula honorowego, osobę upoważnioną przez Kierownika Wydziału Konsularnego, attache, itp.). Może być to także inna osoba uprawniona do poświadczania składanych przez Ciebie podpisów np. notariusz obcego państwa.
Jeśli chodzi o konto w mBanku w PLN, to nie trzeba korzystać z kuriera. Aktualnie można zawrzeć umowę i aktywować konto elektronicznie, potwierdzając je przelewem z innego banku. Oczywiście, jest tu wymóg posiadania własnego konta w innym banku. Inaczej pozostaje kurier, placówka mBanku lub punkt obsługi Aspiro. Być może w niedługim czasie mBank wprowadzi także możliwość założenia konta walutowego całkowicie przez Internet.
To prawda, ale większość osób zakładających konto z zagranicy w Polsce nie ma jeszcze rachunku na swoje dane osobowe w innym „polskim banku”, a tylko w ten sposób można potwierdzić umowę elektronicznie.