Postaram się zebrać najważniejsze (moim zdaniem) porady, które pozwolą Ci obniżyć wydatki na paliwo, jeżeli jeździsz samochodem. Nie będę ograniczał się tylko do zasad eko-jazdy, przedstawię także kilka rozwiązań, które sam skutecznie stosuje od lat. Z informacji skorzystają zarówno posiadacze aut jeżdżących na benzynie, oleju napędowym (Diesli) jak i LPG.

Dowiesz się jak oszczędzać paliwo w samochodzie bez inwestowania pieniędzy. Mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu, Twoje wydatki przy dystrybutorze będą niższe, albo ilość przejechanych bez tankowania kilometrów wzrośnie.

Oszczędzanie na paliwie to nie tylko ekologia

samochód kierowca ubezpieczenie oc paliwo koszty
fotostockfree.ocm

O ile aspekt „ekologiczny” jest obecnie dość ważny to, że niższe zużycie paliwa, oznacza przede wszystkim oszczędności w naszych kieszeniach. Załóżmy standardowy, średni roczny dystans przejechany samochodem osobowym rocznie w Polsce, przez osobę prywatną – 15 000 km. Redukując spalanie o 10 %, w kieszeni zostanie już 500-600 zł. Dla możliwych do uzyskania 15% oszczędności – zyskasz nawet 800-900 zł. Jeżeli pokonujesz większe dystanse albo jeździsz dynamicznie, oszczędności mogą być dużo większe. Poniżej garść porad, które pomogą Ci oszczędzać paliwo w samochodzie bez wyrzeczeń.

ECO jazda

Pierwsza ważna i łatwa do zastosowania zasada, dotyczy zasad Eco-jazdy, czyli jazdy ekologicznej. Sprawdź więc, jak jeździć aby oszczędzać paliwo?

  • Hamuj silnikiem zamiast tylko hamulcami. Ujmując gazu i nie wrzucając na luz, sprawiasz, że silnik pracuje siłą rozpędu, zużywając minimalne ilości paliwa. Często też paliwo jest odcinane całkowicie. Warto, więc tak redukować biegi jak najczęściej, aby stopniowo wytracać prędkość silnikiem.
  • Przyspieszaj dynamiczne, ponieważ spalanie jest najwyższe podczas przyspieszania. Ograniczając czas potrzebny na rozpędzanie się zużyjesz mniej paliwa. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku, gdyż zbyt dynamiczne przyspieszanie jest po prostu niebezpieczne. Powoduje też przedwczesne zużycie sprzęgła, skrzyni biegów, przegubów oraz wielu innych elementów przeniesienia napędu na koła.

Unikaj błędów prowadzących do napraw

opony a spalanie paliwa
Fot.: pixabay.com

Każda osoba znająca się na motoryzacji wie, że część porad w zakresie ekojazdy jest bezsensowna. Przykładowo ruszanie autem zaraz po jego odpaleniu, powoduje przyspieszenie zużycia silnika. Choć nowe oleje oraz typy silników, nie potrzebują już długotrwałego rozgrzewania. To jednak praw fizyki nie da się oszukać i silniki spalinowe potrzebują, co najmniej kilkudziesięciu sekund na rozprowadzenie oleju po całej jednostce oraz uzyskania ciśnienia, potrzebnego do prawidłowego smarowania jednostki.

Stosuj wąskie opony i stalowe felgi

Szerokie opony na aluminiowych felgach są dość popularne. Jednak z ekonomicznego punktu widzenia ich stosowanie jest bezsensowne. Szerokie opony oznaczają wyższe opory toczenia, co przekłada się na podwyższenie spalania. W zależności od szerokości opony, zużycie paliwa rośnie nawet od kilku do kilkunastu procent. Podobnie stosowanie alufelg podnosi zużycie paliwa. Felga stalowa jest o wiele lżejsza od aluminiowej. Ponieważ stal jest o wiele wytrzymalsza od aluminium. Wykonana z niej felga jest lżejsza, gdyż użyto zdecydowanie mniej materiału. Zatem obniża zużycie paliwa w stosunku do felgi aluminiowej.
Im niższe jest ciśnienie w oponie, tym większe jest zużycie paliwa, za sprawą wyższych oporów toczenia. Warto, więc sprawdzać regularnie ciśnienie w kołach. Wiele osób celowo pompuje opony o wartości większe o 0,3-0,4 bara, od zalecanych. Gdyż naturalny ubytek ciśnienia w kołach, wynosi zwykle do 0,2 bara miesięcznie.

Ogranicz opory powietrza i przeciążanie samochodu

Wożąc na dachu dodatkowe bagażniki, uchwyty i innego typu urządzenia, zwiększasz opory powietrza. Podobnie jadąc z otwartymi szybami, przy wyższych prędkościach powodujesz, że kabina samochodu działa niczym spadochron. Dziwisz się, że spalanie rośnie, tymczasem to Ty jesteś winowajcą.

Tankując do pełna sprawiasz, że masa auta rośnie o kilkadziesiąt kilogramów, które obciążają silnik. Gdy nie jest to niezbędne, wystarczy maksymalnie pół zbiornika paliwa.

Jeżeli znasz inne sposoby, na to jak oszczędzać paliwo w samochodzie, zapraszam do podzielenia się nimi w komentarzach.

4.62 avg. rating (92% score) - 13 votes