bezpośrednia likwidacja szkód w OC
www.freeimages.com

Od 1 kwietnia weszły w życie nowe przepisy dotyczące odszkodowań wypłacanych z OC. W przypadku stłuczek i lekkich wypadków (do 30 tys. zł) poszkodowani będą mogli dochodzić kosztów naprawy własnego samochodu u swojego ubezpieczyciela, w ramach Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS). Jest to program uruchomiony przez Polską Izbę Ubezpieczeń i ma za zadanie podnieść poziom usług świadczonych przez ubezpieczycieli. Jak pokazują badania popularność tego rozwiązania systematycznie rośnie.

BLS czyli Bezpośrednia Likwidacja Szkód

Do pilotażowego programu, jakim jest obecnie BLS w ramach Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) przyłączyło się już 8 ubezpieczycieli. Są to największe instytucje, które łącznie posiadają udziały szacowne na 2/3 polskiego rynku ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej (OC). BLS pozwala na likwidację szkody bezpośrednio w firmie, w której jesteśmy ubezpieczeni. Choć przez takie działania mamy mniejsze szanse na tańsze ubezpieczenie OC samochodu.
Dotychczas jako poszkodowani musieliśmy zgłosić się do ubezpieczyciela sprawcy szkody. Od 1 kwietnia 2015 roku możemy zgłaszać się bezpośrednio do swojego ubezpieczyciela, u którego mamy wykupione OC. Nasz ubezpieczyciel zajmie się bezgotówkową likwidacją szkody albo wypłatą odszkodowania. Następnie rozliczy się u ubezpieczycieli sprawcy zdarzenia, bez angażowania obydwu kierowców w procedury.

W jakich sytuacjach nie skorzystamy z BLS?

Bezpośrednia Likwidacja Szkód nie obejmuje poniższych zdarzeń:

  • Szkód, które wystąpiły poza Polską.
  • Szkód osobowych.
  • Szkód o wartości przekraczającej 30 tys. zł.

Więc w praktyce BLS obejmie w większości przypadków stłuczek i lżejsze wypadki (bez osób poszkodowanych), na terenie Polski o wartości do 30 tys. zł. Statystyki pokazują, że 98% szkód wypłacanych i likwidowanych z OC w Polsce jest poniżej tej kwoty.

Które towarzystwa przystąpiły do BLS?

Nie wszyscy ubezpieczyciele przystąpili do systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód jednocześnie.

Uproszczony harmonogram, z datami wdrażania BLS u poszczególnych ubezpieczycieli w ramach OC na polskim rynku:

  • 1 kwietnia 2015 – PZU, Warta, Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, UNIQA.
  • 1 lipca 2015 – Aviva, Liberty Ubezpieczenia.
  • 15 października 2015 – Gothaer (towarzystwo planuje wcześniej zaoferować klientom tę usługę na własnych zasadach).

OC zdrożeją, średnio o 60zł

Pożyczka gotówkowa sprawdzanie wiarygodności
www.freeimages.com

Lobby ubezpieczeniowe jest przychylne wprowadzanym zamianom. Z jednej strony klienci mogą korzystać z kolejnej usługi podnoszącej wygodę w rozliczaniu szkód. Z drugiej strony towarzystwa ubezpieczeniowe podwyższają ceny polis wdrażając BLS. Nie trudno się domyśleć, że wzrosnąć mogą nie tylko koszty, ubezpieczycieli ale przede wszystkim ich zyski, generowane przez wyższe składki OC.
W badaniach rynku towarzystwa starają się nas przekonać, że większość ankietowanych kierowców jest przychylna wprowadzeniu Bezpośredniej Likwidacji Szkód. W ankiecie przeprowadzonej przez towarzystwo UNIQA klienci stwierdzili, że są w stanie zapłacić 10% więcej za polisę OC, która będzie zawierać usługę BLS. Z kolei w badaniu przeprowadzonym przez Wartę 70% ankietowanych klientów deklarowało, że woleliby zgłosić „stłuczkę” bezpośrednio do swojego ubezpieczyciela.

BLS to nie jedyny czynnik, który wymusi wzrost stawek OC. Komisja Nadzoru Finansowego pracuje nad projektem 21 zmian, które będą zmuszeni wdrożyć ubezpieczyciele. Zmiany mają uszczelnić system i wyeliminować nieprawidłowości, jakie obecnie często towarzyszą likwidacji szkód z OC. Zlikwidować również proceder zaniżania odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczycieli. Poniesione z tytułu zmian w prawie koszty towarzystwa ubezpieczeniowe przerzucą na klientów. Analitycy szacują że jeszcze w tym roku średnia cena OC w Polsce pójdzie w górę o ok. 60zł.

4.91 avg. rating (98% score) - 85 votes