Zapewne nie raz słyszałeś/aś o tym ze dobór ogumienia ma wpływ na zużycie paliwa w samochodzie oraz na inne koszty eksploatacji. Dziś dowiesz się jak wykorzystać ten fakt w praktyce, aby zaoszczędzić na eksploatacji Twojego samochodu nawet kilkaset złotych rocznie. Dopasowując rozmiary opon i felg do fatalnego stanu polskich dróg i wysokich krawężników.

bezpośrednia likwidacja szkód w OC

freeimages.com

Dobierz rozmiar felg

Kupując nowszy komplet opon często decydujesz się także na zakup nowych felg do Twojego auta. Wybierając rozmiar zwróć uwagę, jakie rozmiary dopuszcza producent pojazdu. Wielu młodych i niedoświadczonych kierowców kupuje felgi aluminiowe o rozmiarze większym od dopuszczalnego, przykładowo zamiast 15 calowych montują felgi w rozmiarze 17 a nawet 18, 19 cali.

Założenie zbyt dużej felgi powoduje:

  • Wzrost zużycia paliwa – większa felga jest cięższa (zwłaszcza aluminiowa) i generuje wyższe opory toczenia.
  • Generuje drgania w kabinie i szybciej zużywa zawieszanie (gorsze tłumienie opona o niższym profilu).
  • Większy rozmiar felg podnosi koszt zakupu opon, które wraz z rosnąca średnica w calach są droższe.
  • Felgi w dużym rozmiarze szybciej ulegają zniszczeniu i skrzywieniu z powodu słabszego stopnia tłumienia niższym profilem opony.
  • Możliwe jest obcieranie rantu opony o elementy samochodu i jej szybsze zużycie albo uszkodzenie, także elementów auta. Przykładowo na nierównościach drogi o nadkole albo w przypadku przednich kół o wewnętrzną cześć nadkola lub osprzętu silnika. Sam tego doświadczyłem kupując samochód na 17 calowych felgach zamiast fabrycznych 15 cali.

Co ciekawe mało osób wie o tym ze felgi aluminiowe są cięższe od zwykłych stalowych w tym samym rozmiarze, gdyż stop aluminium jest o wiele słabszy od stali, wiec potrzeba go o wiele więcej aby felgi zachowały zbliżoną wytrzymałość.

Rozmiar opony a spalanie

Choć na rynku pojawiły się opony o niższym wskaźniku oporów toczenia, to jeżeli chcesz realnie oszczędzić na paliwie wybieraj jak najwęższe opony. Oczywiście z pośród rozmiarów które pasują do Twojego modelu samochodu. Niski wskaźnik oporów toczenia uzyskany poprzez odpowiedni skład mieszanki i rzeźbę bieżnika nie jest w stanie zrównoważyć praw fizyki, które jasno pokazują ze szerokie opony generują większe opory toczenia. Na węższych oponach o wysokim profilu lepsze będzie również tłumienie drgań i odczujesz lżejsza prace układu wspomagania (przy mniejszych oporach maglownica i inne elementy układu kierowniczego wytrzymają dłużej).

Kupuj opony na sklepowych wyprzedażach

Na różnych portalach w sieci łatwo znajdziesz opony wyprzedażowe. Promocyjna cena wynika często z faktu ze opona była wyprodukowana 2-3 lata wstecz. Jednak guma opony zachowuje trwałość i właściwości, przez co najmniej 10 lat. Wiec nawet 5 letnia, prawidłowo przechowywana opona jest pełnowartościowym produktem. Kupując w ten sposób zaoszczędzisz nawet kilkadziesiąt procent w stosunku do ceny opony, która jest młodsza. Ogumieniu szkodzi promieniowanie UV, wiec przechowując opony pamiętaj o kilku zasadach. Trzymaj je w chłodnym miejscu, np. garażu murowanym, wentylowanej piwnicy, itp. miejscach. Chroń gumę przed zbyt długim działaniem promieni słonecznych, trzymaj ją w cieniu. Tak składowane opony zachowają bardzo długo swoje parametry, guma nie stwardnieje i nie popęka, a Ty będziesz cieszył się dobrą przyczepnością na drodze.

Mniejsze opony to tańsza eksploatacja

opony a spalanie paliwa

Fot.: pixabay.com

Różnica w cenie pomiędzy kompletami opon w rozmiarze 15 a 17 cali jest już znaczna, na korzyść mniejszego rozmiaru. Jeżeli producent samochodu zaleca stosowanie opon o rozmiarze 15 cali, nie ma sensu przepłacać za ogumienie o jeden albo dwa rozmiary większe; błędne będą również wskazania prędkościomierza pojazdu. Wrażenia estetyczne po zastosowaniu większego rozmiaru felg są dość wątpliwe i kojarzą się z domorosłym tuningiem.

Utrzymuj odpowiednie ciśnienie w kołach

Kolejna ważna kwestia, która pozwoli Ci zaoszczędzić na paliwie jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w kołach. Zwykle mieści się ono w przedziale 2,0 do 2,4 bar dla przednich kół i ok. 2,0 do 3,0 bar dla kół tylnych. Prawidłowe jest podane przez producenta pojazdu i często można je odczytać np. w wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Jeżeli przewozisz większa liczbę pasażerów albo ciężkie towary musisz je odpowiednio zwiększyć. Przykładowo samochód osobowy z zalecanym ciśnieniem 2,0 bar dla wszystkich kół powinien pod pełnym obciążeniem (z 4-5 dorosłymi pasażerami) mieć z przodu wartość ok. 2,2 bar zaś z tylu ok. 2,5 bar.

  • Zbyt niskie ciśnienie sprawi ze na skutek większych oporów toczenia wzrośnie spalanie i bieżnik opony zużyje się nierównomiernie (szybciej na zewnętrznych krawędziach).
  • Przy zbyt wysokim ciśnieniu szybciej zużyje się zawieszenie pojazdu (gorsze tłumienie oponą nierówności) oraz zbyt szybko będzie zużywać się środkowa cześć bieżnika opony.
Obniżenie zużycia paliwa poprzez dobór opon
40 głosów, średnia: 4.88 (wynik: 97%)